Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator ELEXTRA.dk | Din elektronikspecialist

Handelsvilkår

Generelle salgs- og leveringsbetingelser for ELEXTRA.dk v. Helmholt Elektronik A/S. CVR-nr. 20204192. Farvervej 2-4, 7600 Struer. E-mail: salg@elextra.dk. Tlf.: 9684 0619.

Betaling

Vi tilbyder flere betalingsmuligheder. Online betaling med kreditkort, bankoverførsel, ViaBill (kun private), eller på forhånd godkendt kreditgivning (kun erhverv og off. institutioner). Alle vore betalingsmåder er helt gebyrfrie.

Kortbetaling. Ved betaling med kreditkort trækkes fakturabeløbet først på din konto, når varerne afsendes. I tilfælde af split-levering (2 afsendelser), da trækkes betaling for de del-fakturere varer ligeledes på hver af de to afsendelsesdage. Vores kortbetaling er koblet direkte op mod NETS online betalingsplatform (NetAccept). En krypteret betalingsplatform, som sørger for maksimal sikkerhed. Du kan frit vælge Dankort, Visa/Dankort, VisaElektron, MasterCard og JCB.

Bankoverførsel. Ved bankoverførsel kan der gå op til to bankdage før vi modtager betalingen. Vi afsender først når betalingen er registreret modtaget, Derfor medfører denne betalingsmåde generelt længere leveringstid. Danske bankoverførsler foretages til vores konto i Sparekassen Danmark: 9070 5150200875.
Ved bankoverførsel er du ikke beskyttet af bankernes indsigelsesordning.

ViaBILL kredit. Private kunder kan vælge kreditbetaling med ViaBILL. Vilkårene for ViaBILL betaling administreres af ViaBILL Finans ApS og oplyses før du godkender dit valg af denne betalingsmåde. Ved køb med ViaBill vil du først modtage dine varer. Herefter skal du betale din månedsydelse den 20. i hver måned. Betaler du ikke til tiden, vil der blive pålagt et gebyr på kr. 39,-. Hvis du fortryder dit køb, ophører aftalen om betaling hos ViaBill. ViaBill finansierer køb for op til 2.000 kr. rente og gebyrfrit. Beløb over 2.000 kr. finansieres af ViaBill i samarbejde med SparXpress.

Alm. kreditvilkår. Alle offentlige institutioner med EAN nummer er forhåndsgodkendte til 30 dages kredit. EAN nummer oplyses ved kontooprettelse og ordrer afsendes straks. Bemærk dog at leveringsadressen altid skal være den samme som den adresse EAN-lokationsnummeret vedrører.
Virksomheder kan anmode om en kreditaftale. Dog er første ordre normalvis kontant. Ved godkendelse af kredit oplyser vi kredittid samt maks. kreditbeløb. Det er herefter købers forpligtelse at overholde kreditaftalen ved rettidig betaling af forfaldne fakturabeløb. Det er endvidere købers ansvar at tilsikre, at vi informeres om ændrede faktureringsforhold (eksempelvis ændret faktura e-mail adresse), således at fakturering og fremsendelse af fakturaer ikke forhindres. Virksomheder med kreditaftale kan ligeledes vælge elektronisk EAN fakturering.

Forsinket betaling. Hvis køber undlader at betale rettidigt for varer eller tjenesteydelser, af årsager som er uden for vores ansvar, da fremsendes betalingspåmindelse med rykkergebyr jf. rentelovens $9b. Kreditaftalen vil samtidig være suspenderet indtil fuld betaling for den forfaldne faktura er modtaget. Ved forsinket betaling af større fakturabeløb (over kr. 5000,- ekskl. moms) vil der yderligere blive opkrævet forrentning af de forfaldne beløb jf. rentelovens $5. Ved om nødvendig inddrivelse af forfaldne beløb gennem retslig inkasso faktureres udgifter i henhold til retsplejelovens regler om sagsomkostninger.

Levering

Alle online bestillinger afsendes fra vores centrallager i Struer, også når du vælger "selvafhentning" i én af vore lokale butikker. Vi leverer til alle Danske kunder og til kunder i alle EU-lande samt Norge, Grønland, Island og Færøerne.

Leveringsmåder. Vi tilbyder tre GLS pakke-forsendelsesmåder: GLS pakkeshop (maks. 20 kg.), GLS erhvervspakke (maks. 30. kg til virksomhed) og GLS privatpakke (maks. 30 kg. hjem til dig). Ordrer som vejer over 30 kg. sendes med fragtmand, eller i flere GLS pakker, hvis dette er muligt og billigere. Du vælger selv leveringsmåde før du godkender din bestilling.

Leveringsomkostninger. Vi viser laveste forsendelsesgebyr specifikt for hver vare på varens produktside. Dermed får du klar information om forsendelsesgebyret allerede inden du ligger varen i indkøbskurven. Ordrens samlede forsendelsesgebyr afhænger af de bestilte varers totale vægt samt af den valgte leveringsmåde. Prisen for levering vises før du godkender din ordre. Klik her for komplet oversigt over vore fragtgebyrer.
Det er købers ansvar at sikre korrekt og leverbar adresse-information på ordrer afgivet online. I tilfælde, hvor der er angivet forkert/mangelfuld leveringsadresse, eller hvor ingen er tilstede til at kvittere for modtagelse, kan dette forårsage et GLS- returnerings- eller omadresseringsgebyr (kr. 78,75 inkl. moms). Vi forbeholder os ret til at viderefakturere dette gebyr til kunden. Kontroller derfor altid, at leveringsadressen er angivet korrekt før du godkender dit online køb, og, hvis du ikke giver fuldmagt til at pakken må stilles et nærmere angivet sted, da skal du sikre at der er én til stede på adressen som kan kvittere for modtagelse.

Leveringstid. Lagerstatus og forventelig leveringstid vises for alle varer på disses produktside. Dermed får du klar information om leveringstid allerede inden du ligger varen i indkøbskurven.
Hvis du afgiver en ordre med flere varelinjer, hvor nogle er på lager og andre ikke, se da vilkår for dellevering nedenfor. Du kan til enhver tid logge ind og se dine restordre leveringsdatoer under menupunktet: "'Mine ordrer".

Dellevering. Vi splitleverer kun hvis ordrebeløbet overstiger kr. 500,- inkl. moms og kun såfremt du har valgt en betalt leveringsmåde. Ordrer med fragtfri levering splitleveres ikke!
Ved samlet levering af lagerførte og ikke lagerførte varer vil leveringstiden for den ikke lagerførte også være ordrens leveringstid. Ønsker du at vi skal udføre straks-levering, af lagerførte varer, da bedes du påføre din bestilling en bemærkning om at "split-levering ønskes".

Ved transportskade. Vi opfordrer til at du kontrollerer forsendelsen for transportskade inden kvittering for modtagelse. Såfremt der er synlig skade på pakken er det en god ide at gøre anmærkning over for transportøren på stedet før modtagelse. Handler du som erhvervsdrivende er du forpligtet til at kontrollere forsendelsen for transportskade inden kvittering for modtagelse. Har du begrundet mistanke om, at transportskaden på pakken har medført skade på vareindhold, da påføres kvitteringen "nægtet modtagelse" og transportøren tager pakken med igen.

Ved varemodtagelse. Det er modtagers ansvar at sikre, at levering på addressen er muligt inden for normal leveringstid (hverdage fra kl. 7.00 til 16.00). Transportør-merudgifter, forårsaget af forgæves levering, vil blive viderefakureret til modtager. Når du modtager dine varer skal du straks kontrollere varerne for fejl og mangler. Synlige fejl, som du ikke kan acceptere, skal meddeles os på modtagelsesdagen eller senest den efterfølgende hverdag. Ligeledes skal eventuelle mangler i leverancen også meddeles os senest den efterfølgende hverdag.

Bortkomne forsendelser. Alle vore forsendelser er transportforsikrede. Det vil sige, at skulle en pakke bortkomme under forsendelse, da erstatter vi op til det fakturerede beløb. Er din forsendelse ikke ankommet til bekræftet tid, da kan du bede os efterlyse forsendelsen hos transportøren. Hvis transportøren ikke kan finde og fremsende forsendelsen, da udbetaler vi erstatningsbeløbet eller genfremsender de bestilte varer uden beregning.

Forsinket levering. Køber er berettiget til at annullere et køb såfremt der opstår en væsentlig leveringsforsinkelse som køber ikke er ansvarlig for. Ordren skal dog annulleres før denne er afsendt og faktureret. Såfremt køber annullerer købet på grund af forsinkelse, efter at afsendelsen har fundet sted, da påhviler det køber at bære omkostningen for returnering af den eller de varer som ønskes krediteret.
Ved onlinekøb er det købers ansvar at sikre, at den påførte leveringsadresse er korrekt, samt at der om nødvendigt er en modtager til stede på leveringstidspunktet, som kan kvittere for modtagelse. Leveringsforsinkelser, som er forårsaget af køber, er alene købers ansvar og kan ikke give anledning til annullering af købet.

Returvarer og garanti

Annullering efter fakturering men før modtagelse. Har du valgt gebyrfri afhentning i en af vores fysiske butikker, og annullerer købet uden at have afhentet varen, da krediterer vi varebeløbet med fradrag af de reelle omkostninger vi vil have i forbindelse med at sende varen tilbage til vores centrallager i Struer, typisk kr. 39,- inkl moms. Samme gebyr, kr. 39,- inkl. moms fratrækkes hvis ordren annuleres efter fakturering men før afsendelse. Hvis du vælger at annullere købet, ved at nægte modtagelse eller ikke afhente i GLS pakkeshop, da fratrækkes de reelle omkostninger, som vi vil have i forbindelse med GLS returforsendelsen, typisk kr 62,50 inkl. moms.

Fortrydelsesret efter modtagelse. Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret når du handler online. Fotrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.
Hos os får alle private kunder 30 dages returfrist ved fortrydelse. Du behøver ikke forudgående at informere om fortrydelse. Du skal blot sende varen retur, eller indlevere den i én af vore butikker, sammen med din fortrydelsesinformation (se returvareblanket nedenfor), senest 30 dage efter du har modtaget varen.
Hvis du har købt flere varer på én online ordre, da må du gerne blot sende én eller nogle varer retur. Bemærk dog, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.
Ved køb i vore fysiske butikker får du ligeledes 30 dages fortrydelsesret, dog ikke på varer som koster under kr. 40,- inkl. moms. Afklippede varer (ledninger, LED strips og andre metervarer), tages ikke retur. Plomberede varer tages kun retur hvis plomberingen er ubrudt.
Ved fortrydelse forudsætter tilbagebetaling af det fulde varebeløb, at du returnerer varen komplet og i samme gensalgbare stand som ved modtagelse. Bemærk, at varens salgsemballage ofte er en væsentlig bestanddel af varen og derfor ligeledes skal være intakt. I det tilfælde at vi konstaterer værdiforringende skader på returvaren eller varens salgsemballage, da vil dette medføre et nedslag i det tilbagebetalte beløb svarende til værdiforringelsen.
Ved fortrydelse må du selv betale for returforsendelse og tydeligt anføre at varen(e) returneres på grund af 'fortrydelse'. Når du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder).
Ved kort-betalt køb tilbagefører vi det krediterede beløb til din kort-konto. Ved andre betalingsmåder vil der henstå et tilgodebeløb på din kundekonto, som du frit kan vælge at få udbetalt, overført til din bankkonto, eller bruge til køb af andre varer.
Erhvervskunder har ikke fortrydelsesret. Vi kan dog kontaktes med henblik på indgåelses af aftale om returnering. Vores alm. krediteringsgebyr er 15% af fakturabeløbet.

Returnering af varer. Returvarer sendes/indleveres til Helmholt Elektronik A/S, Farvervej 2-4, 7600 Struer, Att. 'Service'. Alternativt kan du også indlevere returvaren hos din lokale ELEXTRA.dk butik, som da videresender den til vores serviceafdeling for dig. Når du indsender/indleverer returvarer skal der altid medfølge en udfyldt returvareblanket. Du kan åbne, udfylde og udskrive returvareblanketten via nedenstående link:

Returvareblanket


ELEXTRA.dk dækker ikke returforsendelsesomkostninger. med mindre at der er tale om fejlleverede varer eller garanti. Klik herunder for bestilling en GLS ShopReturn returlabel til ca. halv pris i forhold til en alm. pakke i postbutik/pakkeshop.


Bemærk, at denne adresselabel skal bestilles på en separat ordre. Du må ikke bestille andre varer på samme ordre. Du kan sende op til 20 kg. på én GLS ShopReturn adresselabel. Returpakken kan indleveres i din lokale GLS pakkeshop. Husk altid at gemme postkvittering som dokumentation for, at du har indsendt varen.

Garanti og reklamation. På alle produkter ydes der 24 måneders reklamationsret ifølge dansk købelov. Med mindre at der er oplyst en særskilt producentgaranti, som stiller dig bedre end reklamationsretten (på varens emballage eller på vores produktside), er det således købelovens reklamationsret som er gældende, og du kan da enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du som forbruger reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Ønsker du at reklamere over en vare, da skal varen sendes retur til os, jf. anvisning, returnering af varer, ovenfår. Eller du kan indlevere varen i én af vore butikker, sammen med udfyldt returvareblanket.
Er reklamationen berettiget, da refunderer vi dine rimelige returforsendelsesudgifter jf. anvisning - Returnering af varer - ovenfor. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage og med en detaljeret beskrivelse af problemet.
Hvis vores serviceværksted, ved modtagelse konstaterer, at reklamationsvaren ikke er defekt, eller at defekten skyldes betjeningsfejl, modifikationer eller misbrug fra brugerens side, da forbeholder vi os ret til at opkræve et servicegebyr på op til kr. 250,- inkl. moms for tilbagelevering. Ønskes varen imidlertid ikke tilbageleveret, da bortfalder gebyret.

Fejlleverede varer. Har du modtaget en anden vare end den bestilte, da bør du informere os om fejllevering hurtigst muligt og gerne senest den efterfølgende hverdag. Kontakt os på salg@elextra.dk eller tlf.: 9684 0619 så vi kan være behjælpelige med at anvise returfragten. Vi ombytter og sender naturligvis en ny vare til dig med det samme vi har modtaget den returnerede vare. Som hjælp til vores returafdeling bedes du medsende udfyldt returvareblanket (se ovenfor).
Ved mangelfuld leverance skal vi ligeledes gerne kontaktes senest den efterfølgende hverdag. Den uopsættelige frist for reklamation over mangler i leverancen er for erhvervskunder 2 hverdage efter modtagelsesdag og for privatkunder 8 hverdage efter modtagelsesdag.

Reparationsservice. Varer som ikke er omfattet af garanti repareres efter din accept af reparationstilbud. Ønsker du ikke den indsendte vare repareret til vores reparationstilbudspris, da kan den returneres imod et standard servicegebyr på op til kr. 250,- inkl. moms. Kan vores teknikker ikke finde fejl på en indsendt vare, sendes varen ligeledes retur mod et gebyr på op til 250,- inkl. moms.

PriceRunner købsgaranti

Når du handler hos os, er dit køb automatisk dækket af PriceRunner Købsgaranti, der giver dig beskyttelse på op til 50.000 kroner, hvis der opstår problemer med dit køb. For at være omfattet af Købsgarantien kræves det blot, at du er registreret som medlem på PriceRunner.
Garantien gælder for forbrugere med bopæl i Danmark. Hvis en butik undlader at opfylde sit lovbefalede ansvar og ikke løser et købsrelateret problem inden for 60 dage, træder garantien i kraft.
Hvis du endnu ikke er medlem af PriceRunner, kan du gratis oprette en brugerprofil på deres hjemmeside for at få dit køb omfattet af køberbeskyttelsen. Besøg PriceRunner for din Købsgaranti.
PriceRunner Købsgaranti dækker i tilfælde af varebeskadigelse ved levering, defekte varer, manglende levering, forkerte eller defekte varer samt ved udeblivelse af levering. Bemærk venligst, at bestillingen skal være adresseret til dig som forbruger.
Erstatning udbetales kun for direkte økonomisk skade, herunder anskaffelsesomkostninger og fragtomkostninger. Købsgarantien omfatter ikke erstatning for andre direkte eller indirekte omkostninger, værditab eller indtægtsnedgang.
Besøg PriceRunner for at få oplysninger om ikke-omfattede kategorier og endelige brugervilkår for Købsgarantien.

Juridisk ansvar og gældende ret

Når du handler på ELEXTRA.dk er den juridisk ansvarlige virksomhed Helmholt Elektronik A/S (CVR-nummer: 20204192) i Struer, som ejer og driver ELEXTRA.dk. Og dette uanset hvilken lokal ELEXTRA.dk forhandler du normalt handler hos. Samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret. Enhver tvist som måtte opstå i forbindelse med samhandel afgøres ved en dansk domstol.

Klageadgang. Hvis du vil klage over dit køb, kan du kontakte vores kundeservice på tlf. 96840619 eller e-mail til salg@elextra.dk.
Som forbruger kan du, hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, sende en klage til:

Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.forbrug.dk

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her: http://ec.europa.eu/odr

Senest opdateret d. 1. marts 2024.